torstai 14. heinäkuuta 2016

4. etappi Ylistaro-Hirvelänpää, Teuva

Tulipa taas huristeltua 94km. Aamulla lähdettiin 8.37 liikkeelle pilvisessä säässä sadetta odotellen. Matkan aikana saatiin onneksi vain pari vaivaista sadekuuroa. Sadetakki oli käytössä hetkisen verran. Kohteeseen Teuvan Hirvelänpäähän saavuttiin klo 17.10. Sää selkeni välillä ja aurinkokin näyttäytyi. Laihialla mittari näytti 20c. Ajoaika tänään oli 5h40min. Nousua kertyi 160m, eli tasaista pätkää vieläkin. Reissussa saavutettiin tänään puolimatka 380km. Tästä katsomaan reittiä.

Alkumatka poljettin Kyröjoen vartta ja siellähän oli kaikenlaista katseltavaa. Asutus joen varrella oli tyypillistä pohjalaistyyliä komeine rakennuksiin ja pihapiirei neen.

Isokyrössä käytiin ensin Napuen vuoden 1714 Suuren Pohjansodan taistelumuistomerkillä. Se oli tosi vaikuttava ja tarina sen takana mielenkiintoinen. Isokyrön vanha kivikirkko n. v. 1500 tuli tarkistettua. Antti pääsi livahtamaan suntion perässä sisäänkin, vaikka kirkko oli vielä kiinni, minä myöhästyin sisäänpääsystä. Kirkon takana joenrannassa oli nuijasodan kuuden päällikön mestauspaikan muistomerkki. Melko verinen historia paikalla on. Nuijasota alkoi noilla paikoilla.

Laihialla tutustuttiin kirkkoon, jonka esitteessä mainittiin erikoisuudeksi kirkon taidokkaasti veistetyt seinähirret. Vaivaisukkoja ei tänään löytynyt, kahta pyöräilijää lukuunottamatta. Laihialta etsittiin kahvipaikkaa ja eräs paikallinen opasti meidät Matkahuollon Linjakas-baariin. Baarin antimet olivat kuivahkot, mutta Antti onnistui saamaan itselleen lounaan jälkiruuaksi tarkoitetun pannukakkupalan ilmaiseksi. Seurasin mielenkiinnolla tilanteen kehittymistä.

Juvassa kävimme syömässä Pizzeria Palmassa pizzat, joiden voimalla loppumatka sujui lentäen. Viimeisellä taukopaikalla kävin vähän katselemassa suota, joka ensin vaikutti kuivalta, mutt ei sitä sitten ollutkaan. Täysin märin kengin löntystin takaisin pyörän luokse. Löysin muuten aika isoja kypsiä lakkoja.

Tänään yövytään Loma- Opintolassa, joka on toiminut kouluna vuoteen 1985 saakka. Nukumme kirjastossa, jossa ei ole kirjoja. Koulu on kivasti rempattu ja onpa vanhoja koulun tavaroitakin jäänyt jäljelle. Paikan isäntä, varsin puhelias mies, otti meidät ystävällisesti vastaan ja heti kierrätti ympäri taloa. Nyt tiedämme viimeisten opettajien nimet ja heidän asuinsijansa ja paikan jossa opettajien lehmää pidettiin.

Huomenna, jos sää sallii, tutustutaan Kristiinankaupunkiin ja jatketaan sieltä Karijoen kautta Kauhajoelle.

Lopuksi vielä valokuvia matkanvarrelta.