tiistai 2. heinäkuuta 2024

Himanka - Kannus - Toholampi - Sykäräinen 72km

Aamulla kipaistiin Himangan S-marketista aamupala ja syötiin se marketin rappusilla ulkona. Alkumatkasta huomattiin, että himankalaiset tykkäävät viljellä perunaa. Hyvin näytti pottupellot kasvavan. Matkalla Kannukseen pysähdyttiin Lestijoen Niskakoskella katselemassa koskea, josta kuulemma saa isojakin taimenia. Teemu lisäsi öljyä ärsyttävästi natiseviin ketjuihin. Kannuksessa pysähdyttiin Kannus-Cafeessa kahvilla ja mutustelemassa sämpylät. Kahvilan ulkopuolella paikallinen asukas jututti meitä retkestä ja myös menneistä retkistä. Hän oli kovin kiinnostunut pyöräilystä. Käytiin sitten kuvaamassa Kannuksen kirkko ja jatkettiin matkaa Toholammille. Toholampea lähestyttäessä ihastelimme Lestijokilaakson laajoja viljelyksiä. Pientareilla oli hirveän paljon kissankelloja. Toholammilla mietittiin ruokapaikkaa ja totesimme, että lounaspaikat oli kaikki lopetettu. Niinpä ostimme kaupasta vähän sapuskaa ja jatkoimme matkaa kohti Sykäräistä. Reitin varrella pysähdyttiin kuvaamaan Toholammin kirkko. Loppumatkasta alkoi jo vähän hengästyttämään maastonmuotojen muuttuessa mäkisimmiksi. Kuivassa poutakelissä sujunut polkeminen päättyi kaksi kilometriä ennen majapaikkaa sadekuuroon, jonka päättymistä odottelimme puun alla levähtäen. Majapaikkaan Maaseutuhotelli Hirvikoskeen saavuimme puoli neljän maissa. Olemme täällä melko isossa laitoksessa tällä hetkellä ainoat asukkaat. Tämä on joku entinen kurssikeskus, jonka hanoista ei tule kylmää vettä. Tänään päästiin saunaankin rentouttamaan lihaksia. Aamulla jatketaan reissun pisimmälle osuudelle Halsuan kautta kohti Lappajärveä. Toivomme etapille myötätuulta tämänpäiväisen vastatuulen sijaan.