Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kaskinen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kaskinen. Näytä kaikki tekstit

tiistai 16. heinäkuuta 2019

Pyöräretki Kaskinen-Närpiö-Korsnäs-Maalahti-Sundom-Vaasa

Kaskinen-Närpiö-Korsnäs-Maalahti-Sundom-Vaasa
majoitus Scandic Vaasa (43.-/hlö)



Hyvin  nukutun yön jälkeen menimme nälkäisinä Wanhaan Pappilaan aamupalalle. Paikan emäntä esitteli meille talon salia ja jutteli oikein mukavasti. Rakennus on vanha Närpiön Pappila, jonka joku merikapteeni oli ostanut ja siirtänyt Kaskisiin.

Sääolosuhteet vaikuttivat kosteilta. Ensimmäiset 10 kilometriä Närpiön kirkolle ajoimme vesisateessa. Sade loppui sopivasti kirkon portilla. Närpiön kirkon ympäristössä on säilynyt jopa 150 kirkkotallia, joita kävimme tutkailemassa. Maisemat reitillä olivat melko yksitoikkoiset ja välillä voimakas vastatuuli hidasti etenemistä. Tien lupaava nimi Rantatie ei nimestään huolimatta tarjonnut merinäkymiä. Muutaman kerran pusikon  lomasta vilahti merenranta.

Korsnäsiin saapumista odotimme innolla, koska kahvihammasta jo kolotti. Yhtään kahvia tarjoavaa yritystä ei kuitenkaan ollut enää jäljellä. Kirkko sen sijaan seisoi jykevästi keskellä kylää. Oli siis pakko luottaa siihen, että Maalahdella olisi vielä kahvia tarjolla. Matka sinne tuntui kestävän aivan liian kauan. Onneksi odotus palkittiin! Paikallinen Neste-asema "Pappadagis" tarjoilikin avain erinomaisia munkkeja.

Maalahdelta lähdettäessä tasainen vääntäminen jatkui vielä pari kilsaa, mutta sitten syöksyttiinkin yllättäen pitkään laskuun. Edessämme aukenivat laajat viljelysmaat. Jälkeenpäin selvitimme, että kyseinen paikka oli Söderfjärdenin meteorikraatteri, joka 1900-luvun alussa kuivattiin viljelysmaaksi. Melkoinen paikka!

Ajelimme Vaskiluodon läpi Vaasaan. Kävimme kuvaamassa tietysti kirkon, jonka jälkeen majoituttiin Scandic-hotelliin. Saimme vastaanotosta erittäin ystävällistä palvelua ja pyörätkin kävimme yhdessä vastaanottovirkailijan kanssa piilottamassa kellariin. Hotellin ravintolassa hoidimme tankkauksen energiavajeen poistamiseksi. Huomenna meitä odottaa Kauhava.





























maanantai 15. heinäkuuta 2019

Pyöräretki Honkajoki-Isojoki-Dagsmark-Lapväärtti-Kristiinankaupunki-Kaskinen

Honkajoki-Isojoki-Dagsmark-Lapväärtti-Kristiinankaupunki-Kaskinen
majoitus Wanha Pappila (50,-/hlö)


Tänään lähdettiin matkaan omatoimiaamupalan jälkeen vähän kahdeksan jälkeen. Tämä oli ensimmäinen päivä, jolloin myös sadeasu oli tarpeen. Keli oli viileähkö, mutta onneksi lähes tuuleton. Ajelimme hyvää vauhtia rauhallisia teitä lukuisten perunapeltojen, kasvihuoneiden ja yhden tomaattikioskin ohitse.

Sade loppui juuri ennen Lapväärtin kirkolle saapumista. Emme päässeet ihailemaan 3000 ihmistä vetävää kirkkoa sisäpuolelta. Kuviinkaan suuri kirkko ei meinannut mahtua. Susannes Shop och Cafessa Susanna tarjoili meille kahvit ja mustikkapiirakkaa. Hyvältä maistui!
Kristiinankaupunki ohitettiin vähin äänin ja pysähdyimme vain ihailemaan Ulrika Eleonoran kirkkoa. Kaupungin kadut ovat hyvässä muistissa muutaman vuoden takaa.

Pyöräilimme rantatietä kohti Kaskista. Kaskisissa tutkittiin vähän katuja ja majoituimme Wanhan Pappilan vierastaloon. Meillä on taas väljät tilat käytössämme. Ruokaa käytiin saalistamassa rannasta. Ravintola Sininen Hetki loihti meille aivan oivat kalaruoat. Sitten kömmittiinkin saunan lauteille. Aitokiukaasta irtosi kunnon löylyt. Sanoimme pitkään ja lähes yhtä pitkään taistelimme suihkun kanssa saadaksemme suihkupäästä vettä. Lopuksi Antti päätyi ämpäripesuun ja itse peseydyin lattialla istuen.


Huomenna kipaistaan Vaasaan. Luvassa onkin vaihtelevaa säätä. Sääennusteiden mukaan sadevarusteet ovat tarpeen.